Hoe bereik ik de beheerders van het aanmeldingssysteem?
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
- Sint-Niklaas:
- Stekene:
- Temse:
Moet ik mijn kind aanmelden?
Als u uw kind niet digitaal aanmeldt, kunt u het pas vanaf 20 mei 2025 inschrijven voor schooljaar 2025-2026. Op dat moment bestaat de kans dat er niet in alle scholen nog vrije plaatsen zijn.
Voor welke scholen kan ik mijn kind aanmelden?
Voor alle secundaire scholen in Beveren, Kruibeke, Sint-Niklaas, Stekene en Temse: overzicht.
Voor hoeveel scholen meld ik mijn kind best aan?
Meld uw kind aan voor meer dan één school. U vergroot daarmee de kans dat uw kind een plaats heeft. We raden aan om minstens drie scholen op te geven. Voor 1B is het zelfs aangewezen om voor meer dan drie scholen aan te melden.
Als u maar één school opgeeft en er is geen plaats, dan moet u wachten tot de start van de vrije inschrijvingsperiode (vanaf 20 mei 2025) om te gaan inschrijven.
Hoe orden ik de scholen die ik verkies best?
Zet de scholen in volgorde van uw voorkeur. Het systeem probeert uw kind altijd een plaats toe te kennen in de school van uw hoogste voorkeur.
- Krijgt uw kind een plaats toegewezen in een hogere school van voorkeur? Dan vervalt de aanmelding voor de onderliggende schoolkeuzes.
- Krijgt uw kind een weigering voor een hoger geplaatste school? Dan staat uw kind op de weigeringslijst staan van deze school tot en met 7 oktober 2025. De scholen zijn verplicht om de volgorde van de geweigerde leerlingen tot die datum te respecteren. Als er in die school plaats vrij komt, dan kan het zijn dat u uw kind er toch nog kan inschrijven. De school neemt daarvoor contact met u op.
Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?
Neen. Het tijdstip speelt geen rol voor de rangschikking. U kunt dus zonder tijdsdruk de volledige aanmeldingsperiode benutten om uw kind aan te melden (vanaf 31 maart om 9.00 uur tot en met 25 april 2025 om 14.00 uur).
Welke gegevens heb ik nodig om mijn kind aan te melden?
U heeft het rijksregister van uw kind nodig om het aan te melden. Het rijksregisternummer start met de geboortedatum van uw kind (JJ.MM.DD) en kan u terugvinden op een kids ID of identiteitskaart (achteraan) of op een klevertje van de mutualiteit van uw kind. U kan ook terecht op het gemeentehuis van uw woonplaats voor een bewijs van gezinssamenstelling. Vraag dan of men het rijksregisternummer van uw kind erop kan vermelden.
Kan mijn kind toegewezen worden aan een school waarvoor ik niet aangemeld heb?
Neen, uw kind kan enkel toegewezen worden aan één van de scholen waarvoor u hebt aangemeld.
Hoeveel vrije plaatsen zijn er?
Het aantal vrije plaatsen wordt bekendgemaakt op www.naarhetsecundair.be voor de aanmeldingsperiode.
Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?
De leerlingen worden geordend op basis van:
Voorrang
Schoolvoorkeur
Toeval
Heb je vragen over het recht op voorrang of de manier van toewijzen bij voorrang?
Contacteer de LOP-deskundige: T +32 2 553 03 19; M
Wie behoort tot de voorrangsgroep ‘kinderen van eenzelfde leefentiteit’?
Met leerlingen van dezelfde leefentiteit wordt bedoeld:
broers en zussen (hebben twee gemeenschappelijke ouders) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
halfbroers en halfzussen (hebben één gemeenschappelijke ouder) al dan niet wonend op hetzelfde adres;
kinderen die eenzelfde hoofdverblijfplaats hebben maar geen gemeenschappelijke ouder(s) hebben (vb. stiefbroers en –zussen).
Heeft je kind recht op voorrang? Bekijk de checklist 'recht op voorrang'.
Wie behoort tot de voorrangsgroep ‘kinderen van personeel’?
Na de leerlingen van dezelfde leefentiteit hebben de kinderen van personeelsleden voorrang op alle andere leerlingen in de secundaire school waar het betrokken personeelslid werkt en ook in de secundaire scholen waar de inschrijvingen van de ene naar de andere school doorlopen. Een personeelslid kan enkel een kind inschrijven waarvan hij zelf de ouder is. Een pleeg- of stiefouder die op school werkt, geeft dus geen recht op voorrang. Een ouder die in een basisschool werkt, gelegen op dezelfde campus, geeft eveneens geen recht op voorrang.
Om van deze voorrangsregeling gebruik te kunnen maken, moet een personeelslid op het ogenblik van de inschrijving een contract hebben van een lopende tewerkstelling van meer dan 104 dagen. Deze periode toont een voldoende duurzame band aan van het personeelslid met de secundaire school. Het personeelslid hoeft nog geen 104 dagen effectief te hebben gewerkt voor de school van keuze op het moment dat de leerling zich inschrijft.
De voorrang kan dus worden opgenomen ongeacht de functie die het personeelslid uitoefent, dit kan een klusjesman, een leraar, een administratief medewerker, een pedagogische begeleider of logopedist zijn.
Het soort contract dat een school en een personeelslid hebben afgesloten, is evenmin van belang. Volgende personeelsleden komen in aanmerking:
1° personeelsleden als vermeld in artikel 2 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs en in artikel 4 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, voor zover ze geaffecteerd zijn aan of aangesteld zijn in een school;
2° personeelsleden die via een arbeidsovereenkomst werden aangeworven door een schoolbestuur en tewerkgesteld worden in de school.
Een personeelslid dat geaffecteerd is aan een school maar tijdelijk aangesteld/tewerkgesteld is in een andere school, kan in beide scholen van de voorrangsregeling gebruik maken.
Naast de functie en het type contract is ook de tewerkstellingsbreuk van het personeelslid (bijvoorbeeld voltijds of deeltijds) van geen belang om voorrang te krijgen.
Ik weet nog niet of mijn kind zal instappen in 1A of 1B. Wat doe ik?
Ga met de basisschool van je kind en/of het CLB in gesprek.
U kan uw kind aanmelden voor zowel 1A als 1B.
Beheerders aanmeldingssysteem:
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
- Sint-Niklaas:
- Stekene:
- Temse:
Mijn kind heeft geen rijksregisternummer. Wat doe ik?
Een rijksregisternummer is nodig om uw kind zelf aan te melden. Indien uw kind niet beschikt over een rijksregisternummer, dan contacteert u een van de beheerders.
Beheerders aanmeldingssysteem:
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
- Sint-Niklaas:
- Stekene:
- Temse:
Ik wil iets wijzigen aan mijn aanmeldingsdossier nadat ik het dossier indiende. Wat moet ik doen?
Log in je aanmeldingsdossier in en pas aan. Lukt dat niet? Contacteer een van de beheerders.
Beheerders aanmeldingssysteem:
- Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
- Sint-Niklaas:
- Stekene:
- Temse:
Welk adres geef ik op?
Het domicilieadres van het kind. Op het moment van de aanmelding wordt een koppeling gemaakt tussen het rijksregisternummer van het kind en het opgegeven adres. Het kind moet aangemeld worden op het adres waarop het gedomicilieerd is volgens het rijksregister. De afstand tot de school speelt geen rol bij de ordening.
Wanneer ontvang ik het resultaat van de aanmelding?
Op 8 mei 2025 in de loop van de namiddag ontvang je het resultaat van je aanmelding.
Welke resultaten zijn er mogelijk?
Een toewijzing: op het resultaatsbericht staat vermeld in welke school je jouw kind kan inschrijven. Met dit bericht ben je zeker van een plaats voor je kind in de betrokken school. Je moet je kind wel nog inschrijven tussen 20 mei 2025 en 16 juni 2025, anders vervalt je toewijzing voor de school! Maak dus zeker tijdig een afspraak met de school.
Een niet-gunstige rangschikking: dit betekent dat er voor je kind voor die school na de aanmeldingen geen plaats is. Je kind staat wel op de weigeringslijst van die school.
Hoe lang is de plaats van mijn kind op de weigeringslijst geldig?
Scholen zijn verplicht om de volgorde van de geweigerde leerlingen te respecteren tot en met 7 oktober 2025.
Wat als ik vind dat mijn weigering onterecht was?
Als je van mening bent dat er een technische of materiële fout werd gemaakt dan kan je terecht bij de ombudsdienst inschrijvingen.
Wie zetelt in de ombudsdienst inschrijvingen? Een vertegenwoordiger van de betrokken schoolbesturen, ouders, de gemeenten, de LOP-voorzitter en de LOP-deskundige.
Waarvoor kan je bij de ombudsdienst inschrijvingen terecht?
- De melding van een technische fout of materiële vergissing tijdens het aanmelden.
- Een vraag tot erkenning van jouw specifieke situatie waardoor de inschrijving van je kind enkel mogelijk is in een bepaalde school. Als de school akkoord gaat met een inschrijving, dan beslist de commissie inzake leerlingenrechten over de definitieve goedkeuring.
Hoe? Leg een klacht of vraag voor via het e-formulier op www.naarhetsecundair.be.
Indien u vindt dat uw weigering onterecht was, kan u zich ook wenden tot de Commissie inzake Leerlingenrechten (binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het resultaat). Een klacht die is ingediend bij de commissie inzake leerlingenrechten, wordt niet behandeld door de ombudsdienst inschrijvingen. Wel kan een klacht eerst worden behandeld door de lokale disfunctiecommissie en nadien bij de commissie inzake leerlingenrechten.
Wat zijn de taken van de ombudsdienst inschrijvingen tijdens de aanmeldingsperiode?
Bij de ombudsdienst inschrijvingen kan je drie soorten meldingen doen:
Melding van een technische fout (via het webformulier op deze website)
Melding van een materiële vergissing (via het webformulier op deze website)
Aanvraag van een erkenning van een uitzonderlijke situatie, waardoor de leerplicht enkel in 1 school kan worden voldaan. (via e-mail naar een beheerder van het aanmeldingssysteem)
Het reglement van orde van de ombudsdienst inschrijvingen kan worden opgevraagd bij de LOP-deskundige:
Wat heb ik nodig om mijn kind in te schrijven in de school?
Gelieve volgende documenten mee te nemen bij de inschrijving:
Het toewijzingsbericht voor inschrijving in de school
Indien je dit heb: de kids-ID of identiteitskaart van je kind
Je identiteitskaart (de identiteitskaart van de ouder of voogd die inschrijft)
Wat als ik geen computer of internet heb?
Ga langs bij een aanmeldpunt.